Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

måndag 22 juni 2026

Man borde inte sova när natten faller på


 Jag har nu två veckor semester, vilket sitter fint. Känner mej inte slutkörd som förr men ska sitta fint med att få sova tills man vaknar, ta tag i hus och trädgård som försummats och hitta på lite roliga nöjen.


Jag har börjat sporta med att vara längre uppe när jag haft sovmorgon dagen efter och ser Outlander andra varvet, helt uppslukad av den serien och när sista avsnittet gått och jag satt och storböla åt slutet bestämde jag mej att jag tar det en gång till. Så igår när det blivit natt och jag stängt tv:n gick jag ut och fota när skyarna var vackra. Dessa några korta sommarnätter borde inte sovas bort.

Dagar i midsommarveckan bestod bland annat av ett besök med mamma till Popo i Evijärvi, en affär fullproppad med kläder och skor. Inget för mej direkt men kul att se. På hemvägen svängde vi in till Hjulfors sommarkafe´ på kaffe.


En trevlig målning på fasaden till Restaurang Tuuhet. Den fotade jag för att Hugo och jag skulle få studera alla små detaljer. Så mycket som händer på denna målning.


Och jag har cyklat.


Här på en ledig dag blev det nästan 58 km, via Furuholmen, gamla hamn, paus i Bennäs för kaffe och Hugokram och sen hem.


Frozen joghurt vid gamla hamn, gott men för kallt väder för att få den rätta känslan.


När det blåst för mycket har vi tagit mountain bikes och kört grusvägar enbart. Här hände något och nu var det inte bara tanten i huset som gnäller utan även hennes gruscykel! I gårkväll hade gubben remont på bromsarna och fyllde på olja i framgafflarna som sköter dämpningen. Jag provcyklade och åtminstone då gick den tyst och smidigt. För tantens del räcker det knappast med olja ;););)


Det blev midsommar och finduken fick komma fram. Hugo hos oss några timmar under fredagen och lördag och söndag var jag i arbete. Så här har det varit lugnt och stilla. Midsommar dagen efter cykelturen gick jag raka vägen ner i ån med kläderna på och tog årets första simtur.


Ginnala lönnen har blivit så stor och ger härlig skugga varma dagar.


Får vi päron i år?!


Nu mera tid för denna gosebjörn.


Nu ska jag fånga min första semesterdag <3



 


måndag 15 juni 2026

Midsommarveckan


 Så var midsommarveckan redan här och jag har tagit in kvistar av törnrosbusken som växer hos svärföräldrarna. Tyvärr är de ju inte så hållbar i vas men njuter så länge det går. Jag är ledig midsommarafton men jobbar resten av helgen så bryr mej inte desto mer i firandet. Ska bara ta vara på sommaren och dess sköna stunder som hittills.


Och visst hoppade jag på cykeln i fredagskväll när regnet upphört och solen bröt fram. Blev en härlig tur till Nådjärv rastplats och tillbaka.


På lördag hade vi Hugo då Nautor firade 60 år. Han ville vara inne hela förmiddagen så vi byggde lego och läste böcker. När det blev lunch önskade han sej oliver och fetaost :):):) Vilken tur att fammo hade oliver men tyvärr ätit upp osten. Det slank ner flera oliver med ägg och pasta. Besynnerlig smak den gossen har.


När dagsvilan skulle tas hade han packat med en stor väska med gosedjur. Knappt att han rymdes själv i sängen.

Efter festen i stan kom sönerna med respektive hit. Vädret var rätt skönt och vi kunde sitta ute. Grillade korv före de for hem.


När kvällen kom blev det en två timmars cykeltur för oss. Njöt i fulla drag.


Måste stanna och fota när nåt fint kom i min åsyn.


Hämtade ägg från hönsfarmaren i granngården.


Natten till söndag sov jag nio timmar i sträck, och sov bort det mesta av regnet. När det blev uppehållsväder tog jag hunden på skogspromenad, friskt och livgivande.


Så spände vi fast cyklarna bak på bilen, mountainbikes denna gång. Parkerade vid Sandåsen, cyklade i riktning på Nykarleby men svängde att vid Karby, for via Nabba ut till Pörkenäs. 


Vidare längs Fäbodavägen och där nånstans vek vi av efter en mindre grusväg och ett tu tre visste  jag inte alls var vi var eller hur vi skulle ta oss till bilen. Men gubben hade koll.


Och det var så fint och så otroligt roligt att cykla i all sorts underlag. Hit vill jag flera gånger.

Här så otroligt mycket vita näckrosor men så svåra att få på bild.

Måste riktigt tacka när vi kom tillbaka till bilen. Så kul att ha samma intresse och kunna göra dessa turer tillsammans.


I morse så fint när jag kollade läget i växthuset före jag susade iväg till arbetet. Tycker inte om ungersk syren men just nu duger den riktigt bra.


Försöker få in sommarkänslan med små enkla medel.


fredag 12 juni 2026

Less på regnet

Okej, regn är bra. Men jag är så bövelens led detta nu efter att ha hållit på hela dagen. Har hukat mej under det hur många gånger som helst under arbetsdagen. Tagit sats, stigit ur bilen och dragit upp axlarna som om det skulle hjälpa. Gått i kortärmat hela dagen som för att visa långfingret åt eländet. Det enda som kan komma ur det är att jag blir sjuk igen men hoppas på det bästa.

Det som spökar mest är att jag har en ny cykel och längtan att dra ut på vägarna är svår. En gravel cykel som det nu tydligen ska vara. Gubben har hållit på och kollat runt bland olika märken och affärer, måttat och mätt. Och nu har jag då en superfin cykel som jag är så glad över. Första kvällen tog jag en Bäckby runda och andra kvällen åkte vi tillsammans till Lappfors och jagades även då av mörka moln men klarade oss torra hem. Sen har jag inte hunnit och nu är vädret skit. Ack ack, vem skulle trott att jag skulle bli så cykeltokig igen!


En dag hade jag hjälpreda i växthuset. Med sin vattenkanna vattnade han växter och även sina skor.


Samma dag fick jag fara med honom och hans mamma till getterna i Finnholm. En perfekt eftermiddag och så gulligt att se honom med de små getterna. De stora var han heller inte rädda för och gick vant omkring dem och pekade ut stora bocken bruse. Svettig och sömnig sjöng han om bockarna bruse hela vägen hem sen.

Det röda huset i bakgrunden är min farmors barndomshem, så fint att det fortfarande står där.


Till nånting helt annat. Oxel, hur fint är inte det! Varför hittar jag ingenstans att köpa?


I går kväll var vi närmsta kvinnfolk (fem stycken) ut och äta med min syster som blir 50 i sommar. För att hitta nåt ställe hon inte varit på tidigare gick resan till Yxpila av alla ställen, till mysiga Pihlajan pizzatalo. Blev en riktigt rolig kväll. Här är hon med mor och syster, även hennes döttrar och sånakono var med.

Och tamme tusan om inte det är uppehåll nu när klockan blivit nio på kvällen och solen glimtar till i bland. Få se om jag kan hålla mej bort från pedsadeln...






 

lördag 6 juni 2026

Juni dagar


 Juni dagar rullar på och allt och ingenting händer. Det jag med säkerhet vet är att det varit varmt och skönt, lite regn och hosta. Ja hostan kom som ett brev på posten, plötsligt var den bara där. Ser dessutom ut att vara av det segare slaget.


Sen är det ju det här djurlivet. Hunden har för varmt och söker sej sina favoritplatser, som här under klematisen där han grävt sej en grop. Vid kojan har han grävt långt under själva kojan och jag befarar att den rasar över honom en vacker dag.


Geting som tydligen inte hittade bostadstomt på bättre ställe än handtaget till pannrummet. Kan väl säga som så att det var ett svartbygge och bostaden är nu riven.


Bara en gullig larv och dess akrobatiska konster jag iakttog och kände mej själv klumpig.

Har just suttit och tittat på en sädesärla utanför fönstret och ser inte just andra fåglar än denna som blivit min favorit. Jag tror att den kommer med hälsning från vår förra hund Zeb och blir varm i hjärtat varje gång. Låt mej få ha den tron.


Vi hade bröllopsdag här i veckan, den 36:e i rad. 



Jag tog min fina mamma med till trädgårdsaffär häromdagen där vi köpte hästkakka. Min syster frågade om jag inte får det på närmare håll jag som är omringad att hästkånilar. Inte på burk svarade jag. För att vår utfärd skulle bli lite trevligare blev det kaffe i orangeriet. Mysigt men kvavt.


En dag strosade jag runt på jobbet i skolparken, en verklig oas mitt i cenrum.


Gullig klient ville fota mej :)


Maffig tulpan!

Hugo har varit med mamma och mormor några dagar och han har charmat hela Vasa med omnejd kan jag tänka mej. Eftersom jag var hostig före de for så har det gått onödigt många dagar för fammo utan sitt barnbarn. Hade tänkt svänga förbi efter arbetsdagen men jag var slut och svettig så det kändes inte helt hundra. Gubben meddelade att han är på väg till stan och vi kunde träffas. Först skulle jag ut och provcykla en ped som han kollat in, ja det är nåt sånt på gång nu. Sen åt vi pizza och valde ett ställe med uteservering för jag var inte fräsch nog att sitta inne bland folk ;)
Jag for ännu via affär för att handla hem lite mat och när jag skulle gå ut kommer Hugo, mamma och pappa in i affären! Nu får ni föreställa er ungefär hur det såg ut, som på nån reklam från flygfält när nån väntar på en kär ankomst. Jag släpper väskorna, allt runtomkring suddas ut och jag bara rusar fram till ungen som inte riktigt fattar vad som händer. Hans fammo ska vara hemma hos fammo och faffa eller komma på besök till hans hem. Jag kramar om honom och han bara sitter lugnt i kärran och tänker väl att han ska låta mej hållas. Sen mjuknar han upp och jag ser att han har sina nya skor på sej, sandaler rättar han mej då. Vi pratar en stund men jag fattar att de måste få handla för att sen fara hemma och göra kvällsgröt men Hugo säger han vill ha en smörgås. Vänder mej om och vinkar flera gånger och killen smilar tillbaka mellan sina föräldrar där de går iväg. Bästa stunden på hela dagen!


Jag har nu jobbhelg framför mej så tidigt i morse rullade vi sakta iväg på en pedrunda. Så härligt att bara ta det lugnt och njuta av naturen, det är så otroligt vacker nu.


söndag 31 maj 2026

Maj är över


 Sista maj i dag och vi har varit på studentkaffe till granngården.

Jag har haft min yrkesbedömning och fick full pott, vilken lättnad. Nu är jag fri som fågeln över sommaren.


Project Livs månadskampanj samla kilometrar är över och jag hade mest av oss alla på jobbet med mina 725 kilometrar.


Nu är jag förkyld igen!? Sist var i slutet av april och så nu igen. Jag som sällan haft förkylningar tycks gå konstant med dem nu.


Månne det är Hugo bobbor jag dras med, stackarn har varit mycket sjuk under våren. Inte lätt att börja på dagis, det tar sin tid före man är härdad.


Men vi har så mycket roligt tillsammans så lite snor får man helt enkelt tåla. Här var vi och matade fåren.


I går hade vi en Vasa dag. Hälsade på hos Erik och Sandra och tillsammans gick vi genom sommarstaden till Strampen för lunch på deras terrass. En sån mysig dag det blev.


Nu blir det att se hockey finalen.