Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

söndag 31 maj 2026

Maj är över


 Sista maj i dag och vi har varit på studentkaffe till granngården.

Jag har haft min yrkesbedömning och fick full pott, vilken lättnad. Nu är jag fri som fågeln över sommaren.


Project Livs månadskampanj samla kilometrar är över och jag hade mest av oss alla på jobbet med mina 725 kilometrar.


Nu är jag förkyld igen!? Sist var i slutet av april och så nu igen. Jag som sällan haft förkylningar tycks gå konstant med dem nu.


Månne det är Hugo bobbor jag dras med, stackarn har varit mycket sjuk under våren. Inte lätt att börja på dagis, det tar sin tid före man är härdad.


Men vi har så mycket roligt tillsammans så lite snor får man helt enkelt tåla. Här var vi och matade fåren.


I går hade vi en Vasa dag. Hälsade på hos Erik och Sandra och tillsammans gick vi genom sommarstaden till Strampen för lunch på deras terrass. En sån mysig dag det blev.


Nu blir det att se hockey finalen.

torsdag 21 maj 2026

Sommarlov


 Nu har jag sommarlov från skolan, yrkesbedömningen är så kort så den räknas knappt och den har jag på måndag. Men ingen skolbänk före augusti, härliga tider.


Det är nu jag kan börja tänka tillbaka på tiden som gått, all blod svett och tårar. Alla vaknätter, oro och ångest. Att en som är så utan självförtroende som jag sätter sej på skolbänken i den här åldern och verkligen ska försöka prestera och bevisa för andra att man kan, ja det är helt otroligt och jag nästan skrattar till för mej själv. Men jag har växt under den här tiden, fått en tro på mej själv att jag kan och duger. Innerligt tacksam.


Fina härliga skolkompisar har jag haft och så många jag lärt känna eftersom jag varit i tre olika grupper. Kommer att sakna hela bunten men hoppas springa på dem i stan titt som tätt. Roliga och inspirerande lärare, det är på en helt annan nivå när man är i samma ålder.  Ja visst är det skönt att jag nu är på slutrakan men mycket kommer jag att sakna. Det har varit lite roligt att köpa fina pennor och häften, bara en sån sak ;) Men det är nog färdigt studerat för mej nu. När någon sagt till mej när jag var 18 år att jag ännu långt fram i tiden ska gå Nordiska konstskolans utbildning i 2,5 år och Närvårdar utbildning 2 år, ja då hade jag skrattat dem rakt upp i fejset. Så lite man vet om sej själv. Vi människor slutar inte att utvecklas och ändras, jag tror vi aldrig blir riktigt klara och kan säga det här är jag, så här blev jag. Hoppas åtminstone inte det för det låter ju tråkigt.


Gubben och jag var mot Krombihållet cyklandes häromdagen via stortallen.


Skolavslutning firades även i sadeln.


Träffade Hälge, han var inte så snacksalig.


I kväll har jag cyklat nästan 32 km och önskar att söndagen kommer hastigt. Då är Project livs samla kilometrar över och jag får tänka även på annat än att nöta vägar. Fast när vi har så fina kvällar nu är det ren och skär njutning att rulla.



söndag 17 maj 2026

Allt har sin tid

Våren är en tid då så mycket skulle behöva hinnas med. Jag har kommit så långt i alla fall att jag vet att jag bara kan vara på ett ställe och göra en sak i taget. Nu har jag  satsat på skolan då jag vet att sommarlovet hägrar, nu på onsdag är sista skoldagen och efter det ska jag ha en yrkesbedömning sen tar jag ledigt fram till  augusti.


Sen har ju nästan cyklandet tagit överhand, dels för att arbetet är med i Project livs samla kilometrar för långtidssjuka barn. Men lika där, jag vet att slutdatum närmar sej och tills dess kör jag på. Att kroppen dessutom håller för cyklandet allra bäst gör ju att jag gladeligen väljer det.

Det här har ju gjort att trädgårdsarbetet legat ner hittills, varken jordförbättrat eller gödslat, allt har sin tid och där är jag ännu inte. Tar ingen mer stress i nuläget för jag har alltför ofta gott med tryck i brösten de senaste två åren.

Ofta har jag trampat i väg tillsammans med gubben men en dag när jag var ledig tog jag en runda till Lappfors och mina barndoms happy place. Visste nästan här att träffar jag på en orm ska det vara här och så blev det, rakt över vägen låg en stor baddare men jag vägra ge efter för rädslan och schasade iväg den så jag slapp framåt. Lite stolt där faktiskt.

Det är nånting med de fina barndomsminnena härifrån som gör att när jag kommer upp på sista backen och ser ner över byn och ån som ringlar sej så blir jag alldeles varm i hjärtat. Trampar lite ivrigare precis som att farmor och farfar skulle välkomna mej när jag stiger in i deras kök. Tänk om man fick tillbaka en liten tid av det som varit, om så bara för en stund. Ibland saknar jag dem alla så, de som gått före mej.


Det blev morsdag och Patrik hade bakat så fin tårta <3


Själv hade jag gjort en rabarberpaj av årets första skörd.


En kväll såg vädret fint ut efter regnet och  vi beslöt oss för en längre runda. Hann inte långt fören regnet öste ner och vi cyklade 44 km i regn. Kall om händer och fötter och rapaskvättor i hela ansiktet efter att ha legat efter gubben. Tur att man inte blev sjuk  efter detta.


I går en runda till stan och VM sport. Jag behövde en extra cykelväska att ha extra innerslang i och där bjöds det på hotdog och saft. På det orkade man hem  igen.



Hugo har sovit över här i natt. Sov 10,5 timmar i sträck så klagar inte. Vi har lekt, upptäckt och undersökt och det har varit så härligt att få ha honom här hos oss. 


Han hade en hel väska full med kramdjur med sej när han kom och igår kväll innan sagostund plockade han alla djuren i säng. Så gulligt!


I morse när frukost och legobygge var avklarad tog vi en morgonpromenad allesammans. Vi tittade på hästar, får och traktorer. Livet på landet är fantastiskt.

Den här lilla killen ska man också ta vara på för rätt som det är har även han växt upp. Allt har sin tid.








 

tisdag 5 maj 2026

Mest peedasi


 Det har blivit maj sedan sist och mycket ska bockas av innan denna månad är över. På valborg var jag in till Amalia och köpte dessa små blomprydnader bara för att jag tyckte de var väldigt söta.


Vi har även en ny tavla på väggen av ett foto gubben tagit. Nu beställde jag en tavla 50x70 cm och kvaliteten var toppen.


På 1 maj innan mitt skifte började tog vi åter cyklarna till Kokkola och hade majkalas vid Vitsand. Nu blåste det kallare vindar där än senast för vinden hade vänt.



Nu blåste det rakt in mot land men fint ändå.


Vi besökte Rödbergen, också en strand med rödaktiga klippor.


Vi avslutade med en tur ut till Villa Elba. Hade gärna fortsatt längre mot Harrbådan men plikten kallade.



På lördagen firade vi vår vappen med goda vänner. I vår ålder är det inte så noga så vi tar det när det passar. Fick en jättefin passionsblomma.


På söndag kom Hugo med föräldrar hit på mat.


Landet fascinerar med traktorer och kossor.


På kvällen samlade vi kilometrar igen och besökte Osoback Pell.


Där var en stor rotvälta som hade lossnat jämt intill husgrunden.


Och gubben tog mej igen på härliga outforskade vägar för min del. Skogen för mej är som havet är för många, rogivande och avstressande.

Måndag jobbade jag och när jag kom hem var luftvärmepump installerad. Tänk om vi får en sommar där vi kan sova gott i ett svalt hus fast solen gassar på där ute. Lyx!