Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

torsdag 16 april 2020

Nyckelskåp


Alltså, just var det morgon och nu visar klockan halv åtta på kvällen. Börjar förstå pensionärerna som säger att dagarna bara går så fort så fort.
Jag började med en pedtur i alla fall. Till Bennäs bar det av och väl där knackade jag på köksfönstret åt min gamla väninna som satt vid bordet och läste tidningen. Hon blev glatt överraskad, drog en jacka på sej och så stod vi där ute och pratade en liten stund. Tror detta lilla ögonblick gjorde hennes dag som annars sitter ensam hemma.
Efter mat och dusch låg jag och stirrade i taket en lång stund tills jag bestämde mej att så här kan jag inte låta dagen gå. För ett år sen trappade vi upp i Pisa tornet och då var det andra bullar minsann.
Så jag tog tag i nyckelskåpet som hade sett sina bästa dagar.
Krokar och siffror har lossnat och det har sett allmänt pissigt ut. Nöjd över att jag skaffat mej egna verktyg tog jag fram de fina skruvmejslarna. Det är ju så fast lådor både inne och ute svämmar över av gubbens allehanda skrot så finns aldrig en skruvmejsel när man behöver en. En dag behövdes det en mejsel och förstås hittade han ingen här inne men jag sa att jag har, men gud nåde om han så mycket som lämnar fram, lägger dem på ett annat ställe eller slarvar bort, då är det synd om honom.
Nu har jag sett att han smugit efter dem vid ett tillfälle till men de har varit fint satta i sin låda tillbaka i mitt skåp. Ordning och reda, lönen på freda.


Så, loss med krokarna och bortpillade nummer som var limmade. Tänkte att jag kunde piffa med lite färg när jag nu ändå var igång. Äggtempera var min första tanke och jag sökte bland mina pigment.


En äggula och lika mycket vatten i en burk och så skaka. Där har du grunden.


Hälften av grunden hällde jag på papperstallrik och så i med pigmentfärgen. Jag valde ockra och satte till vitt för att ljusa upp det. Sen ett knivblad svart för svärta ger effekt i alla färger.


Så bara körde jag på med pensel.
Efter ett par timmar skruvade jag i krokarna, värmde limpistolen och limmade fast nummerplåtarna.


Nu hänger den tillbaka på sin plats och ser nästan ny ut. En enkel liten uppfräschning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar