Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

torsdag 21 juli 2022

Härliga dagar i huvudstaden


Tre år sen vi senast var i Helsingfors och det kändes stort att få återse en favoritstad.

Efter att ha fört väskorna till hotellet och köpt dygnsbiljetter för färdmedel så hoppade vi på spårvagnen och tog oss tvärs igenom staden till Niska på varsin Björklund pizza. 


Man måste vara mätt i magen för att orka gå. Kring 18 000 steg båda dagarna trots att vi körde spårvagn och metro där det gick.


Ingen behöver gå hungrig...


Dagskassan samlas in på olika sätt.


Kära kära Kappeli, som att komma hem.


Här satt vi och kände in ledigheten, njöt av värmen, rose´rieslingen och tittade på folk.


Strövade mot Rödbergen.


Jag fick feelis över de vackra byggnaderna.


Som en tårta med lager av olika fyllnader.


Sen blev det uppåt väggarna.


Allt annat än dagens ladhus.


Skulpturen Väntan som finns på det låga berget i Brunnsparkens västra hörn har vi inte sett förr. Skulpturen föreställer en gravid mor som spanar ut mot havet. Badbollen hör också till skulpturen.


Så sant som det är skrivet.


Båtliv.


Svalkande med en Hugo Spritz vid Mattolaituri.


Ståförsäkrad?


Så gick vi hela vägen till Siljaterminalen.


Sinebrychoffparken eller Koffens park i Rödbergen.


Här var det duktiga stigningar.


Igen i Brunnsparken på dess högst belägna kulle.


Vacker rabatt.


Samma vackra rabatt.


Gelato på det vid Ursulas cafe´


In i centrum igen vid Gamla Passagen.


Med de vackra takmålningarna.


Sista fotot blev av gubben min när vi åt på La Famiglias uteservering. Vi sökte oss också in i Domkyrkans svalka före vi tog tåget hem och en sista kaffe vid Kappeli.

Hur roligt det än är att vara på en liten tripp är det alltid roligt att komma hem. Varje hund jag såg under resan följde jag med blicken och jag vet att jag inte är gjord för att lämna Bonzo hemma. En natt borta räcker gott och väl, haha! Men Bonzo gick det ingen nöd på. Han var i goda händer hemma med farmor och farfar och Patrik och Lotta besökte honom båda dagarna för promenad och lek. Dessutom fick han en ny boll av dem i försenad födelsedagspresent, han gick ju och blev 2 år samma dag som bröllopet stod så det blev lite i skymundan hans firande.

Han firades dock dagen före med present pupu och ballong.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar