Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

måndag 26 juni 2023

Midsommardagar

Vaknar upp till en disig måndag morgon. Men solen börjar leta sej igenom och det har lovats en varm dag. Jag ska i arbete till eftermiddagen och ser fram emot att träffa klienter igen, känns länge sen jag träffat de gamla. Midsommaren kom och gick.


I fredags startade vi upp dagen med en cykelrunda. Det var blöta och leriga vägar och vi var ungefär lika när vi kom hem. Men det var så skönt med en dag utan något fastställt och min skalle var så tung från dagen innan.


Jag har sen länge ett mål att fota en gammal lada på midsommarafton. Helst i sol då.


Vi körde ut till villa på kvällen och fick vara med i fin gemenskap med lekande barn i vattenbrynet och långbord dukat på bryggan. Men stickad tröja och jacka blev det riktigt bra.


När vi kom hem kom också solen.


Vi satte oss i uterummet med varsitt glas mousserande vin och Bonzo hade koll när farmor och farfar kom hem.


Sen måste jag förstås ut och fånga ljuset.


Midsommarpojken.

Lördag var jag i arbete några timmar och besökte bland annat fåren vid Rosenlund och gick i den vackra trädgården i småregnet. På kvällen badades bastu och jag simmade.


I går söndag for gubben på egen cykelrunda medan jag tog Bonzo på länk. Efteråt satte jag cykelhjälmen på huvudet och for till gravgården. Där var alla fammos buketter så fina och fräscha än tack vare svalare väder och regn.

Efteråt rakt ner i ån och där tror jag faktiskt att en sjöfågelunge drunknade framför mina ögon. Mamma och syskonen blev skrämda ur sin gräsgömma när jag kom och den här ungen lämnade flera meter efter klungan. Plötsligt försvann den under vattenytan och var länge borta, så kom den upp men efter en kort stund försvann den under ytan igen och kom aldrig upp. Detta hände mitt ute i ån så jag tror inte den kunde dyka ända in till land. Tragiskt om den dog där och då, hade gärna besparat mej från att bli vittne till det.

Vi blev bjudna på mat hos Patrik och Lotta. Så gott och så skönt att gå till dukat bord. Solen kom och vi tog kaffe och glass i deras fina trädgård, medan Skrållan lekte med en ödla i skogen.  Där och då kändes det som att sommaren återvände till oss.


Ja inte vet jag, men denna blomma har jag drivit upp från frö, Törnrosas kjortel. Folk kallar den också för ett annat namn... Lämnar så med denna bild.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar