Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

tisdag 3 mars 2020

Poesi


Vi har hämtat grånade brädor från en lada som ska rivas. Hoppas kunna göra nåt fint av dem i ett senare skede.
Suttit och rensat lite skrivbordslådor och hittade mina två dikter som är som den vackraste poesi och skulle fått Tranströmer att slå ögonen i kors.
Tänkte dela dem igen eftersom jag inte har så mycket att komma med i kväll. Båda är inspirerade av Hulde´n, så att.


TI ARBEIT ILAG

Ti arbeit ilag
dag et dag
He ir int na ti vila
ja hendar knappt å kila
Ja kneldär som en lilla hund
men gobbi ha tycks bara blund
Sveittn rindär å arma värkär
Ta i nö!
dö vejt he bara stärkär
Föötre brendär
å maga vendär
Bandi he gaar heila tiin
frågar int et om ja haldä på ti sviim
Ti arbeit ilag
dag et dag
He ir int na ti vila
ja hendar knappt å kila.

(en dikt om när gubben och jag arbetade tillsammans på målarlinjen)


TI STZIIDÄR ILAG

Gobbi sa:
Vi far stziidär på skara
Ja trood he sku gaa som fö hara
Klääd me spårttit å nätt
bliistra åpåå
dähä sku gaa lätt
Ja hamna i na slags selavinglo
Skåda upp å gobbi va rej
langt ut på lindo
Me stakar som sku va left å rajt
insåå ja he sku var en fajt
He knyckt å haka i
å stziidre håss om kåss
He jälpt int ho ja än to i
i spåri ja int va båss
På tokitee ja int va na pigg
Svängd om, for hejm
å dzik å ligg.

(av förståeliga skäl cyklar jag härefter)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar