Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

torsdag 10 april 2014

Landat i Salzburg


Lördag kväll 19.10 lokaltid landade vi i ett ljummen och redan ganska mörk stad.
Hittade bussen som tog oss till hotellet och frågade där efter nåt matställe som skulle ligga i närheten.
Vi fick inritat på en karta en mysig pizzeria inte långt från hotellet.
Njöt av mat och bra betjäning men till sist ville knappt ögonen hållas öppna, vi hade trots allt startat resan hemifrån på morgon.
Följande morgon öste regnet ner.
Åt morgonmål och tittade suckande ut över vattnet som forsade över gatan.
Men kom ganska snabbt fram till att regnet inte ska förstöra för oss utan det är bara att ta sej ut. Nu gällde det att börja hitta bland gator och hus på allvar. Vi ville förstås ut till gamla stan och gubben läste gatunamn och vände och vred på kartan.


När vi fått in rätt riktning dök den här porten upp med trappor som tycktes fortsätta hur högt som helst. Vi beslöt att vika av och se vad som där fanns. Det visade sig vara Kapuzinerberg som vi då inte visste nåt om.


Ska tillägga att alla bilder just nu är tagna med min telefon eftersom det regnade så hårt när vi lämnade hotellet så beslöt vi att inte ta med dyr kamerautrustning.
Vi trappade så att svetten rann i takt med regnet och högst uppe på kullen kom vi fram till ett monument av Jesu korsfästelse. Det var rätt mäktigt måste jag säga och längs med vägen upp fanns det monument att Jesu lidande fram till korsfästelsen. Här uppe finns också ett munkkloster men jag är tyvärr inte så påläst om det.


Som alltid när man är uppe så ska man ner igen.
Men här var väldigt vackert med takodlingar och sittplatser. Magnolian och syrenerna blommade och träden hade redan fullt stora blad.


Väl nere hade jag benmuskler som krampade och följande dag kändes vadmusklerna hälften så korta och det känner jag av ännu i dag.
Vi kom till Mozartsteg, en av de många broar som tog oss över floden till andra sidan där gamla stadsdelen fanns.


Vi kom till Residenzgalerie och beslöt att gå och se en stor utställning som pågick där. Passade utmärkt i det gråa vädret. Där fick vi köpa Salzburgkortet som visade sig bli en verklig hit eftersom man med det bara kan hoppa på bussar som tar en fram genom staden och så slipper man in till gallerier och museer bl.a. Det lönar sej verkligen i längden att ha det kortet.


Där fanns tavlor stora som hus med enorma förgyllda ramar.
Men vi gissade ändå att denna tavla, inte större än fotot här var den dyraste. Målad av Rembrandt 1629, old woman praying. Den var inlåst i en glasmonter och vakter fanns hela tiden i närheten.
Köpte ett kort av tavlan där som förstås hade skrynklats i resväskan.


Så besökte vi Mozarts födelsehus och det var som att kliva tillbaka i tiden.
En pianist satt i ett rum och spelade och han förklarade att det var Mozarts första komposition som han gjorde vid 6 års ålder. Där fanns hans piano och nån kopia av andra som han komponerat på.
Texter och noter han skrivit och hårlockar från barndomen. Det var lite märkligt, bara en glasskiva mellan mej och Mozarts hår.


Man blir ju småsugen efter allt man sett och upplevt.
Lite längre fram på gatan hittade vi en vacker restaurang och cafe´ som visade sej heta Cafe´ Mozart (vad annars).
Jag skulle ju äta apfelstrudel men det var som jag misstänkte, hasselnötter i den. Men den trevliga servitrisen bad mej komma med till en glasmonter för att välja ut en annan bakelse och där fanns att välja på vill jag påstå. Men jag tog en bit Sachertårta, en till typisk bakelse för Österrike.
Det roliga var att tidningen jag köpt för att läsa på tåget ner till H:fors hade recept på apfelstrudel så jag tänker göra den till påsken och byta ut nötterna mot mandel.
Här träffade vi på amerikanska äldre herremän som påstod för servitrisen att de minsann hade större tranbär i Amerika och de vill veta vad vi tyckte om att Putin vill ha Finland. Men jag sa att vi i vår tur verkligen inte vill ha Putin! Riktig trevliga män och det var "nice talking to you" och artighetsfraser före vi gick därifrån.

 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Härligt att få se lite av er fina resa! :) Verkar ha varit jätteintressant & Fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en fin resa med härligt landskap och sommarvärme :)

      Radera