Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

måndag 6 april 2020

Ätbara blommor


I kväll testade jag på att torka ananasblommor som jag sett inne hos Helena Lyth. Mina blev förstås mycket mera misslyckade men goda är de hursomhelst. I torkad form så mycket mera smak.


Skalade ananasen och skar bort de bruna "plupparna".


Skar tunntunna skivor och placerade på bakplåtspapper. In i varmluftsugn på 90 grader i 75 min, vänd på dem sedan och låt stå i ugn ännu 30 minuter. I min lilla verklighet hade jag dem en halv timme längre, säkert olika från ugn till ugn.


Vill man ha dem mera blomformade ska de ligga över nåt för att få böj i sej tills de torkat helt. Jag försöker mej på äggkartong. Nog mjuka ännu när jag tog dem ur ugnen men hoppas de ska stabilisera sej till helgen och lever så på hoppet.


Med dessa kan du dekorera bakverk eller piffa till salladen med. Låt fantasin flöda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar