Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

lördag 9 februari 2013

I köket dag


Vaknade med en fruktansvärd huvudvärk.
Ha! tänkte jag och typiskt en lördag också när man är ledig och har en del inplanerat.
Det inplanerade var ju inte nåt häftigt precis utan vanlig veckostädning men som verkligen behövdes.
Hängde över räcket när jag piskade mattorna och trodde huvudet skulle explodera. Men med en ansenlig mängt tabletter och ett par muggar kaffe så har jag tagit mej igenom dagen med bravur om jag får säga det själv.
Snickaren såg väl att allt inte var okej med mej så han tog dammsugaren och fixade hela huset. I bland behövs inte mer för att man ska bli alldeles varm om hjärtat.
Sen har jag stått i köket typ hela eftermiddagen. Bakat rågbröd med rostade solrosfrön och örtbatonger. Ett par liter köttsoppa som fryst ner i portionsaskar för kommande behov och detsamma med min favorit just nu, spenatsoppa. Jag kunde leva på den krämiga soppan länge, länge.
Det hann bli mörkt innan Zeb och jag tog oss ut i dag. Men han är tålmodig min lilla lurviga och vet att den som väntar på något gott...
I kväll belönar jag mej själv med ett glas rött medan vi spanar in UMK eller "Mellon" vilket det nu blir. Är det månne i kväll Rickard Wolff är med, är smått svag för den rösten.
Så kommer också en serie som jag började titta på i "misstag" förra veckan, Mr Selfridge. Rätt bra den också. Så i kväll finns det att titta på bara man inte somnar, sånt kan också hända.

3 kommentarer:

  1. Alltså de där trekantiga rågbröden ser supergoo ut. Kanske man kan få receptet nån dag? Hoppas vinslurken är lika god som förpackningen såg ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inget recept på trekanterna. Men 1 liter vatten, 1 jästbit, 1 matsked salt, lite olivolja,solrosfrön som rostades i stekpanna och till sist speltmjöl och mest rågmjöl då. Jäsa, forma,jäsa och in i ugn på ca 250 grader.
      Sällan följer jag recept när det gäller bröd,utgår mest från man tager vad man haver... :) Vinet var supergott i rumstempererat tillstånd.

      Radera
    2. Tack för det. Ett recept som jag har ingredienser hemma till. Och så har jag en surdeg i kylskåpet, den ska också få bubbla med i nåt bak här i veckan. Hans ska flyga söderut till Wien här på onsdag, så vi får hitta på nåt att roa oss med på kvällarna.

      Radera