Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

lördag 22 februari 2014

Fröknäckebröd


Här kommer ett recept på kanske det enklaste jag gjort och att det blev gott också är ju bara ett plus.
Receptet finns också på Risentas majsmjölspåse.

Kryddigt fröknäcke

2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
0,5 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
1 msk mortlade fänkålsfrön

övrigt

flingsalt
blandade frön att toppa med

Värm ugnen till 150 grader.
Blanda alla ingredienser utom flingsalt och frön att toppa med.
Rör samman till en gröt och klicka ut smeten på bakplåtspapperstäckt plåt.
Lägg ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå smeten och kavla ut till en mycket tunn platta.
Ta bort det övre pappret och toppa med flingsalt och frön.
Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter.
Höj eventuellt temperaturen mot slutet för att få mer färg.
Låt kallna och bryt sedan i bitar.


Har besökt min farmor på eftermiddagen. Gav henne lite massage och så tog vi en promenad efter gångplattorna där hon är van att gå och känner till svängarna. När vi gått ett varv och pratat om dittan och dattan frågar hon om vi ska gå mera eller orkar jag? Jag börjar skratta och hon också när hon inser det komiska i sin fråga. Jag svarar att vi försöker väl och blir jag trött säger jag till så får hon ta mej på sin rullator. Visst orkade jag. 4 varv blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar