Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

onsdag 23 mars 2016

Vår lilla tripp

Lite bilder ska jag visa från vår tripp till Åbo och Tammerfors.
Måndagen när vi gick i Åbo var det rätt mulen och lite snöyra mellan varven.

Strandpromenaden är ändå ett måste om man tagit sej till staden.

Båtarna står frusna på rad och väntar på sommar och semesterliv.

En färgklick i allt det gråa.

Våraningar.

Hotellrummet på Caribia var nyrenoverat och riktigt snyggt och fräscht.

Gubben kollar in busstidtabeller.

Till och med korridorerna var snygga.

När vi hade gjort stan och simmat både ute och inne och bubblat på spa var vi lagom hungriga. O´Learys fanns på hotellet och det kändes som ett bra alternativ efter en väldigt lång dag.

Tisdag morgon grundade vi med en ordentlig frukost medan vi satt och blickade ner på spaavdelningen som ännu inte öppnat. Efter frukosten hoppade vi åter i simkläderna och tog hissen ner till poolerna för att njuta av det varma vattnet en sista gång.

Därefter tog vi kurs mot Tammerfors.
Utsikten från det hotellrummet var ingen vacker syn. Bara att dra för gardinerna och låtsas att det inte fanns där utanför. Tågen som kom och gick var inget störande moment.

Ute på stan var det desto vackrare och vi strosade runt i solljuset och tog några butiksrundor däremellan.

Vi tog kurs mot Finlaysons gamla fabriksområde där vi fått tips om ett bra matställe.

Källarrestaurangen Plevna.

En mysig och rustik restaurang med god husmanskost och betjäning av damer med snörade livklänningar.

Här på ställe bryggs många egna ölsorter och vi skulle förstås testa. Gubben ett ljust veteöl och jag ett mörkt och mustigt. Supergott!

Varsin rejäl portion med köttbullar och mos och glass och sorbet till efterrätt. Sen var vi åter fyllda av energi.

Plötsligt kändes det som en hockeymatch i kaliber större skulle sitta fint och vi slängde oss på en buss som tog oss till matchen mellan Tappara och Lukko. Jag visste inte ens vem som var vem när vi kom dit men det spelade mindre roll. I en fullsatt hall med Tappara fans blir det både festligt och spännande. En mycket fin gest var att innan matchen började steg alla opp och en tyst minut hölls för offren i Bryssel.

När vi kom tillbaka till hotellet var timmen sen och mörkret hade fallit. Nu var utsikten från fönstret mera till belåtenhet.
Och i morse åt vi en sista hotellfrukost, packade in väskorna i bilen och begav oss mot Ikea. Där fick jag ett par timmar fritt shoppa lite småsaker, gå och klämma och känna innan vi begav oss hemåt.
Så mycket mer ryms inte in på två nätter bort. Men vi har njutit och upplevt och jag har fått min Ikearunda för den här gången.
En liten fyrbent lurvig sak ligger nu vid mina fötter och sover. Så lycklig att vi var hemma när han kom tillbaka från motionsrundan med lillebror. Delade frikostigt ut pussar till höger och vänster.