Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

söndag 18 juni 2017

Skolhelg


Sommarkursen i skolan har gått av stapeln denna helg. Det betyder att vi har haft långa dagar både lördag och söndag. Lite surt med tanke på vädret men jag har sökt mej ut på promenader i samband med lunchen båda dagarna. Dessutom har vi låtit fönstren stå öppna och en skön bris har kommit in.
En fantastisk skolhelg just därför att ämnet har varit så svårt och vi verkligen fått arbeta oss fram.
Illustration med Karstein Volle har stått på tapeten och utan en så bra lärare har det aldrig blivit till nåt. Han har verkligen peppat och fått oss att se "out of the box"


Vi fick en lång text och en kort dikt. Båda ganska mörka och djupa med innehåll om rasism, utanförskap och idioti. När vi läst dem skulle vi snabbt skissa ner bara vad som kom för oss ur innehållet. Till båda texterna skissade jag 31 st. små bilder.
Av dem skulle vi ytterligare skissa tre bättre till varje text. När vi gjort det fick vi ta kväll den första dagen. Kom hem totalt utpumpad och nollställd.
I dag skulle vi av de sista skisserna välja en bild till varje text som skulle göras som de slutliga bilderna. Här ovan ser ni mina färdiga alster och de borde tala för sej själv så gott som.
Första bilden är tagen ur meningen: "Drömmar som dog i ett hav av returnerade ansökningsbrev." Den är gjord lite lättsammare just för att texten var så mörk och tung.
Den andra är ur meningen: "De pengar du lånar ger du inte igen."
Helgen har varit mycket lärorik och vi har fått tänka i andra banor än vad vi är vana och det har verkligen krävts en hel del av oss. Så fast vi var väldigt frustrerade i början är jag glad att läraren inte gav vika för våra klagomål utan fick oss att se hur det funkar att vara en verklig illustratör.
Nu har vi sommarlov fram till september men åtminstone ett par av oss har tänkt stämma träff i sommar. Vill ju inte vänskapen vi byggt upp under åren ska suddas i kanterna över sommaren. När hösten kommer kör vi sista terminen och börjar arbeta på våra slutarbeten.
Jag som tyckte 2,5 år var en hiskeligt lång tid, men som vi vet går det fort när man har roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar