Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

fredag 25 januari 2013

Moffas huskurer


Fredag kväll och jag sitter med en "naraneppo" i ögat.
Vad det heter på ren svenska vet jag inte, har alltid pratat om just "naraneppo".
Sånt får man av kallt vinddrag t.ex. och sån fart som jag haft under skidorna är det inte så konstigt att jag fått det nu :) Just det....
Så nu skulle jag verkligen behövt min moffa som alltid rådde bot på sådana eländigheter. När jag var liten och hade "naraneppo" tog han alltid en kniv, "tviade" på knivbladet och tryckte ett korstecken på det onda stället och tro det eller ej men den försvann faktiskt efter en stund. Eller så var det nåt trolleri, jag vet verkligen inte men det funkade varje gång.
I morse när jag vaknade och kände att det gjorde ont att blinka tog jag fram en kniv och gjorde som moffa. Det onda försvann men visst är det lite rött och lite svullet.
Det är väl som med allt annat, tror man tillräckligt mycket så.
Moffa var också bra på öronvärk. När jag hade ont ringdes alltid moffa för att komma och röka Työmies i mitt öra. Ojoj... den känslan minns jag än. Röken minskade på det onda åtminstone för stunden och jag tyckte det luktade så gott.
Såna huskurer kan man inte annat än tycka om.
Annat var det med nån faslig Volgasvamp som skvalpade runt i ett ämbar och som skulle drickas för att bota urinvägsinfektion. Inte konstigt att jag blivit som jag blivit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar