Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

lördag 8 april 2017

Skulptering


Skolhelg i skulptering med Riku Riippa.
Någonting helt nytt för mej och jag såg fram emot helgen med spänning. Vi fick börja med att göra en stomme där vi skulle forma leran till ett huvud.


Vi hade en modell som satt både fredag kväll och hela denna lördag. Lyfter hatten för såna som kan sitta och bara titta framåt så lång tid. Hon roterade med jämna mellanrum och hade förstås pauser mellan varven. Det behövde verkligen vi skulpterare också.


Leran var enkel och följsam, riktigt roligt att arbeta med. men torra händer fick man. När vi lämnade våra huvuden i fredags sprayade vi vatten på dem och lindade in dem i plastpåsar. Så i morse var det bara att fortsätta kladda runt.


Den här bilden tog jag med mest för att ni skulle få se den fina original bård som är målad uppe vid taket i den stora arbetssalen. Barn i pulpeter i rad.


Så här lämnade jag min fröken efter att ha botoxa, tagit bort och lagt till igen. I ett skede hade jag ett riktigt duck face som vi bara skrattade åt. Nu ska huvudena stå två veckor i plast och sen blir det ny skolhelg då vi demolerar och bygger upp på nytt. Detta blir inget bestående verk eftersom när det torkar faller i sär och blir till damm. Skulle jag mot förmodan få till ett fint exemplar nästa gång kanske jag skulle kunna tänka mej att göra en avgjutning. Lite roligt skulle det allt vara att ha ett konkret verk att stå på nån hylla och samla damm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar