Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

tisdag 17 december 2013

På fällen om kvällen


Jag har skaffat mej mitt livs första fårfäll.
En mjuk gosig sak som är sydd av små bitar och har därför ett melerat grått utseende, ungefär som vår spis och just därför är den förträfflig i soffan.
Har lite bråttom eftersom  jag ska till frissan men jag lovade sätta ut recept på knäckebröd så här kommer det.

JULKNÄCKE

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk salt
2 msk matolja
1,5 msk finstött fänkål
1 liter rågmjöl
4 dl vetemjöl (knappt)

Gör som en vanlig bröddeg och låt jäsa under duk i 1,5 timme.
Kavla ut tunt helst med kruskavel (vanlig kavel och den krusade sidan av köttbulten är också väl beprövat)
Grädda i 250 grader i ca 8-9 minuter.
Vill man ha sesamfrön på ska man pensla vatten och strö på innan gräddning men då har man frön över hela huset under julen så det skippade jag i år.

LYCKA TILL!

1 kommentar: