Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

lördag 25 april 2015

Överraskat mej själv


Ibland är det meningen att man inte ska sova bort en ledig lördagsmorgon.
Vaknade redan före 6 och det kändes inte som ett alternativ men slocknar man tidigt en fredagkväll så måste man förstå att det straffar sej i andra ändan.
Låg och stirrade i taket till halv sju, sen bestämde jag mej att ta en svintidig promenad med Zeb.
Kan faktiskt ha varit dagens bästa beslut. Det hade varit en kall natt och världen låg i dis. En blek sol kämpade för att ta sej fram, morgonpigga tranor hördes och lite tappra småfåglar. Vackert var det hur som helst.


Så här såg Zeb ut när jag hämtade honom i linan. Men han var överlycklig av att få starta dagen med lite spring och dikessnusande.
Kaffe och smörgås smakade gudomligt när vi återvände. Torrfoder och 5 stycken piller tyckte inte heller Zeb var fy skam.


Vi har tittat på lite staketlösningar i dag.
Där otygsbuskarna varit skulle det sitta fint med nåt staket och jag är inte så ivrig på att igen sätta igång mina karlar med nåt projekt som igen finns i min skalle. Så jag tänkte gå den enklare vägen och eventuellt köpa färdiga staketkonstruktioner "bara" att sätta ihop.
Så vi har kört via stadens alla bygg och trävaruhus och tog även en sväng till Nykarleby. Blev ingen affär ännu utan det måste allt smälta lite.
Gubben började med att sätta sej i frisörsstolen i stan och jag fick fritt gå omkring i affärer. Fyra gånger var jag in i provhyttar och kom hem från dagens resa utan att ha öppnat plånboken ens. Fattar det knappt ännu. Dessutom gick vi som hastigast igenom vid Sunds utan att jag så mycket som kikade till sidorna. Så här i efterhand kan jag  tycka att det nästan vore straffbart men ibland får jag såna konstigheter för mej. Blir helt enkelt att ta igen det en annan gång.
Väl hemma var det värsta högsommarvärmen på terrassen och jag slet fram två stolar och ett bord, tidning och solbrillor och parkerade mej. Underbart!


Småningom blev det molnigare och jag fick börja tänka ut nån annan sysselsättning.
Det blev dammsugning av några hundra döda flugor i uterummet och jag prisar igen Bio Kill. I dag sprayade jag andra gången och inga levande flugor har funnits där på två veckor. Ja de har ju levat när de krupit in men strax har det börjat vingla i skallen på dem och så upp och ner med skiten.
Sen skurade jag tegelstenarna som vi har till golv som mossat till sej i vinter.


Zeb bevakade sina intressen...


Eftersom uterummet var flugfritt, golvet nyskurat och solen uppe beslöt jag att tillreda kvällsmat åt gubben och mej och bära ut alltsammans. Så skönt att kunna börja ta tillvara uterummet på allvar åter en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar