Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

måndag 28 januari 2019

Melankolisk måndag


Zeb och jag hämtade en korg med brasved på vår runda.
Så in i helgolands kallt när vinden dessutom pinade. Tankarna gick till Mobergs Nybyggarna medan jag parerade sparkstöttingen i snön och Zeb drog åt motsatt håll. Där Karl-Oskar och hans lille pojk var på väg från mjölnaren och vädret svängde hastigt, det blev snöstorm och temperaturen sjönk. Den lille skulle frysa ihjäl om inte Karl-Oskar gjorde ett drastiskt beslut. Han slog ihjäl sin dragoxe och tog ut innanmätet, placerade gossen inne mellan revbenen och drog skinnet över honom och själv hämtade han hjälp. Det var väl så att kärran också gott sönder. Nu minns jag inte riktigt allt kring berättelsen men ungefär så och pojken klarade livhanken. Nu var ju inte vår dagsfärd så drastisk men när det pinar kinderna kan man komma att tänka på allt möjligt.


Stuckit hål i en liten kruka jag tänkt som värmeljushållare. I morgon ska jag fixa hålen jämnare och slipa ner ojämnheter.


Äntligen har jag fått tvättat köksfönstren. Det ena har sett ut som om någon spytt ner det men så blir det med fönster som är nära diskhon, det skvätter och sprätter.
Samtidigt har jag lyssnat på Sara Klangs melankoliska röst. Passar bra på en måndag med vacker sorgsen musik trots att gardinerna utstrålar hopp om bättre tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar