Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

torsdag 14 maj 2015

I handarbetets tecken


Torsdag morgon och man vaknar utvilad och till ljudet av regn.
Man blir inte förvånad, regnet hör nästan till vid det här laget. Men man vet att en blöt hund står därute och väntar att få komma in med sina kärlekspussar och livsglädje. Hungrig dessutom.
Så vi kravlar oss upp och börjar dagen med tre baljor kaffe, bara för att det är torsdag, ledigdag och all tid i världen finns.
Jag sitter sen och virkar grytlapp till den flygfärdiga sonen, den mest avancerade grytlapp jag nånsin gjort. Mormorsruta på ena sidan och stolpar på den andra och snyggaste öglan. Mina handarbetslärarinnor i tiderna skulle slå sej för bröstet. Det är då säkert.
På eftermiddagen hinner vi till skogs på en hygglig länk med hunden mellan regnskurarna. Så skönt med lite uteliv och frisk luft.
Det bästa av allt med röd dag är att man kan lägga sej mitt i dagen, läsa på en bok och sen somna ifrån den, så gjorde jag.
Tanken var att jag även skulle sy gardinkappa till samma flygfärdiga son. Tänkte liksom passa på nu när vädret är som det är så behöver jag inte sen i juni när vädret förhoppningsvis svängt sitta inne och tråckla. Syskrället skulle förstås trixa, men gubben som har ett tålamod som det elastiskaste gummiband skruvade upp den och satt med pannlampa och såg ut som en snäll doktor som bara ska titta lite. Själv var jag färdig att ge mej på maskinen med hammaren. På nån konstig femma gick det att sy efteråt fast med lite handhjälp och bara i ettans växel om den nu haft växlar. Men gardinkappan sydde jag och det gick rätt skapligt så jag fortsatte med en bordslöpare i samma tyg och sista sömmen gick i rasande fart. Maskinen hade hittat femman.
Tyget hittade jag vid Ikea på väg från vår lapplandsresa och jag föll direkt. Hade inte sonen gillat det hade jag tagit det själv, men det fick tummen upp. Vi gillar båda den gröna färgen.
Ännu finns tyg kvar som jag tänkte stifta upp på två canvastavlor åt honom till köksväggen. Snyggt när man kan få in samma mönster på flera ställen. Jamen ni förstår, jag är minst lika taggad som han, om inte mera.
Nu har vi kväll och jag ska bara vara tills den kommande hockeymatchen senare i kväll. Härligt att kunna se i lugn och ro utan att behöva tänka på att man ska upp tidigt i morgon. För se det ska jag inte. I morgon har jag en fantastisk pekkasdag.

2 kommentarer: