Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

söndag 24 juli 2016

Bildbomb


Dansande huset. Lägg märke till höjdskillnaden på fönstren.
Nu börjar jag bli trött på att skrolla runt bland 300 foton så ni får hela paketet nu i en salig blandning.


Vi besökte de judiska kvarteren och synagogor. Där fanns också den gamla judiska kyrkogården där judar begravdes under 300 år. Här står söndervittrade gravstenar lutandes mot varandra och platsen var dyster och fridfull på samma gång.


Ingen vet hur många som begravts här eftersom det av utrymmesbrist på vissa ställen har begravts i tolv lager.


Vaclav platsen är en stor boulevard på 750 meter och 60 meter bred. massor av butiker och uteserveringar med livligt nattliv. Här finns bland annat en minnessten av Jan Palach som brände sej själv till döds under kommunisteran. För mer ingående info om den historien bör ni uppsöka nätet.


Nej men se ett gottesvin!
Redan för fyra år sen när jag första gången besökte Prag ville jag testa på detta bakverk men kom inte till skott. Nu slog mamma och jag till. Nån slags deg som tvinnas runt en stång och grillas över glödande kol, och vi valde naturligtvis att fylla den med härlig gräddig vaniljglass.


Kära mor och jag invid Lennon muren.


Hit vallfärdar fansen och ungdomar, målar och målar över så muren är i ständig förvandling.


Från Krizikova fontänen. En vatten och ljusshow som var synkroniserad med Michael Jacksons popballader.


Tack Prag för den här gången. Kanske vi ses igen, nån gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar