Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

torsdag 19 juli 2012

En målares önskan


Har i dag fått vara med om en riktigt intressant utställning och föreläsning.
Konstnärinnan Birgitta Kärnbo från Sverige har haft ställt ut sina verk i Betanias festsal den här veckan och i dag avslutades den med en föreläsning. Hon berättade om sin barndom som blev fattig i och med att hennes far dog när hon var 4,5 år gammal och om hur hon sålde blyertsteckningar för att få sina första egna kronor och sen förtjänade på att pressa blommor.
I dag är hon känd för sina tavlor som blir till av strandfynd, olika träbitar, kvistar m.m. Hon använder silltunnelock och brädbitar som bakgrund och målar fram ådringarna i träet.
Birgittas hörnsten som hon kallade dikten när det gäller skapandet finns i dikten En målares önskan av Karin Boye.

Jag ville måla en ringa grand
av slitnaste vardag nött och grått
men genomlyst av den eld som förmått
all världen att springa ur Skaparens hand
jag ville visa hur det vi försmå
är heligt och ljuvt och Andens skrud
jag ville måla en träslev så
- att människorna anade GUD

2 kommentarer:

  1. Fin bild!!

    Hälsningar från Peter också.... Han sa allt är OK....

    SvaraRadera