Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

söndag 29 juli 2012

Köpenhamn på två dagar


Såja, nu kör vi det sista från Köpenhamn.
Min ölkäre gubbe hade redan på förhand kollat kartan noga för att vi skulle hitta till Carlsbergs bryggeri. Det låg i utkanten nånstans och vi fick ta tåget några hållplatser. Såg lite ut som världens undergång där vi steg av och jag kunde inte tänka mej att stiga i den fullklottrade hissen utan trappade snällt upp till marknivå. Svettiga gick vi förbi nån verkstad där motorer låg på trottoaren och jag tyckte att det var vår sämsta ide hittills. Dessutom ingen riktig koll åt vilket håll vi skulle gå.


Efter mycket möda och stort besvär (enligt mej) kom vi så fram. Det var det gamla bryggeriet som i dag hålls som museum.


Skräckblandad förtjusning som ni kan se. Men jag var faschinerad av hästarnas strumpor. De hade ett helt stall fullt med hästar med såna strumpor. Vilken ras har jag ingen aning om.


Det gick att köpa sej en tur med häst och kärra men jag hade aldrig kommit upp i den så vi nöjde oss att titta på.


På innergården fanns en uteservering där det bara var att välja kran. Med inträdet ingick två öl så det var klart det skulle testas.


Gammal öltunnebil.


Där fanns också en diger flasksamling från världens alla hörn. I dagsläge 21.790 flaskor. De stod i inglasade hyllor så vi kunde bara gå runt dem och se och dammet var inte torkad samma vecka precis.
Med facit i hand och för allt jag gnällde före vi var framme är jag glad att vi kom oss dit. Riktigt roligt att gå omkring och se fast jag bryr mej inte så mycket om jäsprocesser och sånt. Men strålande sol och vackert läge bidrog till att ett par timmar riktigt bra kunde läggas på stället.
Så fanns också en butik som sålde tröjor, handdukar ,ölstop m.m. och lite T shirts fick följa med oss hem.

Så nu har jag fått låna hem en motionscykel och ska nu börja öva mej på att cykla igen. Trögt och styvt men det går.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vilken härlig tur till Köpenhamn:) Och visst är Tivoli fantastiskt även för den som inte vill åka karuseller! Verkligen mysigt att bara strosa omkring, insupa atmosfären och titta på blommor, ljussättning, byggnader osv.

    Visit Carlsberg, som bryggerimuseet heter, ligger i stadsdelen Valby i västra Köpenhamn. Lite avsides, men man tar sig enkelt dit med kollektivtrafik.

    Hästarna som användes på bryggeriet och som du poserar med på bilden heter "Den Jyske Hest". Det är en inhemsk ras, som föds upp på Jylland - därav namnet:)
    Kolla in hemsidan för mer info: http://www.visitcarlsberg.dk/dansk/Pages/default.aspx

    Hoppas ni fick mersmak på Danmark och Köpenhamn! Vi önskar er varmt välkomna åter.
    Tveka inte att höra av er för tips och information.

    Mvh Fredrik, VisitDenmark

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för infon om hästarna!
      Köpenhamn var fantastisk vacker och vem vet, vi kanske återvänder en vacker dag.

      Radera