Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

onsdag 17 maj 2017

En tomatodlares tankar


Regnet har öst ner i dag.
Men jag tror det bara är bra åt tjälen i marken. Ni skulle se vår gräsmatta. Som om man gjort en månlandning när man går på den, full med kratrar. Den brukar alltid vara bucklig om vårarna men i år tar det nog priset.
Upptäckte till min lycka och fasa att tomater är på gång här inne. I sina små trånga koppar står de och vill ut. Nu hoppas jag verkligen att vi ska slippa frostnätter i fortsättningen så jag kan plantera i större krukor och bära ut. Före det ska fönstren tvättas. Det är nu problemet kommer.


Jag har nämligen fått kortisonspruta i axeln i dag och ska nu vila några dagar framöver. Mitt i bästa startgroparna av säsongen. Men det hjälps inte, axeln som nästan la av sin funktion i går måste gå i första hand nu. Men jag tänker att det måste gå att tvätta fönster med höger handen också, så vänsterhänt jag är. Åtminstone stendammet ska bort så jag kan börja möblera och husera där så smått.


Ivrig som jag nu är så köpte jag mej en tredje tomatplanta i dag. I nuläget känner jag kanske att tre räcker, det är ju mycket annat jag också har tänkt ska få rum. Dagens roligaste händelse skedde då jag skulle svänga ut från plantstället och jag ser en röd liten mini komma susandes och svänger in. I mitt huvud hör jag damen i gps:n som skrålar "gör en u sväng om det går! Så jag gjorde en u sväng och det gick. I värsta regnskuren stod vi och kramade om varann min kompis och jag, hon som har varit borta i flera veckor och som jag inte visste hade kommit hem. Vad är sannolikheten att vi skulle träffas där? På små röda rappa hävde vi ur oss det vi behövde säga före hon skyndade sej in till affären och jag till bilen. Vi träffas ju i helgen och får ta igen allt vi kan tänkas behöva.
Eftersom det ännu kommer att ta sin tid före mina egna tomater blir mogna svängde jag in till Kållby och hämtade ett par påsar smågodis i form av gula och röda tomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar