Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

söndag 21 maj 2017

Vallhund med sina får


Fantastiskt rolig och intressant skolhelg vi har bakom oss.
Äggoljetempera stod på programmet med vår superduktiga lärare Tanja Aumanen.
Emulsionen blandades av ett ägg, en del linolja och två delar vatten, så var det bara att blanda i färgpigment av pulverform.
Som uppgift fick vi två målningar från 1400 talet av Botticelli. Madonna och barn med änglar föll på mej och på den målningen skulle en parafras göras. Det betyder att man byter ut och förvränger men ändå håller sej till originalet så mycket att man kan se varifrån det kommer.
Jag hade kunnat lämna och grunna länge på den uppgiften men som sann djurvän dök strax en vallhund upp i skallen och så blev fåren en självklar följd.
Själva bildkompositionen behöll jag, liksom gloriorna. På det sättet var det ingen dunderseriös uppgift utan det viktigaste var att få pröva på tekniken. Men det känns ändå alltid bättre att ha någon färdig uppgift att gå efter. Ska också pröva här hemma på duk eftersom det troligtvis blir i denna teknik jag gör mitt slutarbete.


Här finns också målningen med som jag utgick ifrån.
På kvällen var vi till Pavis för att äta god mat. Metallfacket bjöd och när någon bjuder tar man förstås tillfället i akt.
I dag söndag är det en skön dag om än blåsig. Sommarvärme och fält som grönskar omkring oss. Satte fyra minirosor i en kruka som jag köpte för en tia under matpausen i skolan i går. Grillen har gått varm och nu skulle vi behöva få hem glass på något vis. Skön söndag till er!

1 kommentar:

  1. Great Article it its really informative and innovative keep us posted with new updates. its was reallyvaluable. thanks a lot.orologi replica
    replliques montres
    Rolex Replica
    replique montre suisse.

    SvaraRadera