Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

måndag 21 november 2011

Recept


Redan i arbetet hade jag gett mej den på att vara duktig när jag kommer hem.
Det gick riktigt fint fram tills nu. Började med att valla hunden, därefter åkte vardagsrumsgardinerna ner och efter lite putsande och fejande åkte de mera juliga upp.
Men som sagt nu har det sagt stopp och inte ens en stor balja kaffe kunde rädda det som är kvar av kvällen.
Tänkte som så att då hjärnan gått i viloläge så ska jag skriva av receptet på limpan jag yrat om några dar. Mitt minne säger att den var god men minnet har lurat mej förut så ni kan helt enkelt ta reda på det själv genom att baka den. Är man på hugget gör man dubbel sats och får 2 bröd.

Snabba kryddbrödet

2 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1 msk malda pomeransskal
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl russin
2 dl mörkt öl
2 dl gräddfil
2 msk sirap
0,5 dl rårörda lingon

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
    Rör i ölen,gräddfil,sirap och lingon.
3. Klicka ner smeten i en smord avlång form, ca 1,5 liter.
4. Låt gräddas i nedre delen av ugnen i ca 50 min. Stjälp upp limpan och låt den kallna.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar