Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

onsdag 2 maj 2012

Karlsbron



Kejsaren Karl IV lät börja bygga upp Karlsbron år 1357.
Eftersom man sade att udda siffror betydde lycka bestämde han att första stenen till grunden skulle läggas på udda dag, månad, år och klockslag. Han skulle också ha råa ägg i murbruket för att få bron så stadig som möjligt så landets bönder samlade ihop och från alla städer kom så ett lass med råa ägg. Allt utom från en stad där de kom med hårdkokta ägg och fick vända hem med sina ägg igen. Den staden lär ska få höra om den händelsen än i dag.



Vackra Karlsbron i all sin prakt. Den mäter 520 meter och är stadens största turistattraktion. Första dagen vi besökte den var den proppfull med turister och försäljare som sålde smycken, akvareller och karikatyrer vilket jag tyckte tog bort en del av brons charm och historia. Musikanter uppträdde också.
Andra dagen smet gubben och jag tidigt iväg för att promenera över den en gång till och nu hade inte så många turister hunnit till platsen så vi kunde stöva omkring i lugn och ro.



30 statyer över biskopar och helgon kantar bron. De kom dit på 1700 och 1800 talen.





På bron fanns flera bronsbilder där man såg hur folk känt med handen på så de blivit ljusa. Det lär bringa lycka att röra vid dessa och gör att man en dag kommer att återvända till staden.



Inga statyer utan lyckligt levande människor i denna vackra stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar