Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

lördag 30 januari 2016

På drejnings lära


I går kväll var jag med om nåt av det roligaste hittills i år.
Jag fick förmånen att åka till Hirvlax för att få den första introduktionen i den magiska konsten att dreja.


Solvej som har drejskiva och brännugn hade tagit på sej den svåra uppgiften att få mej införstådd i greppen och konsten. Greppen kan jag säga jag hade väldans svårt med. Det kändes som om händerna var alltför stora och ibland visste jag inte vart jag skulle göra av lillfingret.


Men jag övade och övade och drack kaffe mellan varven. Det vobblade och virsade och jag var så många gånger ute på hal is.


Men ta mej tusan om jag inte fick lite kläm på det till sist ändå. Undrar om inte detta är nåt av det roligaste jag prövat på. Hon kommer allt att få se mej vid drejskivan flera gånger Solvej, nu när jag fått smak på det.


Fyra "vackra" alster fick jag till och ni kan ju se framgångs sagan min. Det gick åt rätt håll om man säger så.


Den här kanske blir min nya morgonmåls skål.
Ännu är skålarna långt ifrån färdigt. Solvej skulle putsa till dem och så ska de torka, brännas, glaseras och brännas. Så det kommer att ta ett tag förrän de är i hamn så att säga.
Men den nya drej drottningen. Det är jag det!

4 kommentarer:

  1. Du e en riktig drejare du ja du e en riktig drejare du (Tore Skogman du e en riktig klippare du) ��mamm

    SvaraRadera
  2. Jamen he vart ju bussi karotte he :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst! Nö har ja ti ita gröitn ur ;)

      Radera