Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

måndag 3 november 2014

Jag hade autograf


Hörde på radion i dag att Käbi Laretei är död.
Henne har jag inte glömt sen jag fick träffa henne när jag gick i lågstadiet. Fast ingen av oss elever visste vem hon var så var det väldigt stort att en känd pianist skulle komma på besök.
Minns att hon berättade om ett ställe där hon skulle spela och hon hade flera flyglar att välja på. Den första var för tung i tangenterna för henne så hon valde en annan. Vid ett senare tillfälle skulle hon spela på samma ställe och valde då den flygel som hon ratat första gången och nu var den perfekt för hennes fingrar. Med tiden hade hon tränat upp fingrarna och blivit starkare. Jag minns att jag med stora öron lyssnade fascinerat. Så fick jag hennes autograf och i dag vet jag inte om den finns mera, kanske den ligger i nån gömma.
Men hur en världskänd pianist som haft konsert i Vita huset kom till Ytteresse skola har jag faktiskt ingen aning om. Men Hautaviita var ju också på besök och så minns jag en omkring cyklande speleman som spelade på såg. Eftersom jag var den enda i skolan som spelade fiol fick jag gå fram i festsalen och spela på hans såg inför hela skolan. Minns att jag fick till en bra vibration för jag var så nervös att benen skakade. Det fick jag ett diplom för av honom, vad han nu sen hette.
Det har ju varit ett och annat när man tänker tillbaka.

Bilden från nätet.

4 kommentarer:

  1. Ja hon var även till Kronoby :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turnerade säkert runt i flera skolor :)

      Radera
  2. Ja å så var M.A Numminen och Pedro Hietanen dit, M.A Numminen rufsade om mitt hår när han gick om :D

    SvaraRadera