Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

söndag 14 december 2014

Fina tider


Vi hade en mysig fin julfest i går.
Så otroligt mörkt att jag knappt vet var jag varit. Skulle jag hamna att köra dit i dagsljus vet jag inte om jag skulle hitta. Men plötsligt var bussen i alla fall framme och kocken själv tog emot oss på farstutrappan. Facklor och levande ljus var våra ljuskällor.
Restaurang Ädelbragd vid furirbostället i Oravais var målet för vår fest.
Vi fick uppleva mat och förhållningsregler från tidigt 1800 tal och satt på säten som var täckta med härliga fårskinn. Så skulle jag själv vilja ha det. Efter den supergoda maten hade vi en engelsktalande trollkarl som kollrade bort allas hjärnor med sina konster.
Här är vad som åts på finare tillställningar den tiden:
Sellerisallad m. vinägerdressing
Rökt laxsallad m. dijonsenapsmajonnäs
Honungsslungade rödbetor och morötter
Surkål
Pepparkaksgratinerad rökt gris
Potatis på Polskt vis
Svampstuvning
Körsbärssoppa
Saffranspaj
Kräm Chantilly


Efter att ha kommit hem mitt i natten och sovit några korta timmar vaknade vi till pyttelite pudersnö som fallit och i dessa tider gläds man redan åt det lilla.
Vi blev upphämtade som sällskap till Keskinens och där har vi spenderat så gott som hela dagen.


Vilket jul land som hade skapats inne i varuhuset!
Det fanns så mycket vackert att se på och fast det var bilar precis överallt när vi kom dit så upplevde vi aldrig trängsel. Inga köer varken till vessor mat eller kassor. Men så har det ju blivit så enormt stort.


Beundrade så tomten med sin finfina Fiat.


På hemvägen spelade vi julmusik och förtjusades och förfasades över folks förstånd och oförstånd när det gäller julslingor på hus buskar och flaggstänger.
En bra dag och en fantastisk fin helg lägger vi nu bakom oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar