Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

söndag 5 december 2010

Band Aid



Har idag gått tillbaks 25 år i tiden och kan inte fatta att det gått så lång tid. Det känns som alldeles nyss Band Aid kom med låten Do they know its christmas. Den tar varje år lite extra i hjärteroten på mej.
Låten kom alltså 1984 och det för att samla in pengar för svältande i Etiopien. Frontfiguren för det hela var Bob Geldof och jag beundrade honom så fruktansvärt, var helt säker på att han skulle rädda hela världen från svält och elände. Hans band hette Boomtown Rats och deras låt I dont like mondays var en favorit.
1985 ordnade han Live Aid för fortsätta insamlingar till Etiopien. En stor gala med massor av band och jag satt som fastklistrad vid tv rutan. Jag var inte ensam om att göra det för läste just att vi var ca 400 miljoner tittare i 60 länder som följde med. Bilder av de svältande rullades ut och Bob själv hade varit och sett eländet på plats och ställe. Minns att jag var så upprörd och sa åt mamma att vi faktiskt måste hjälpa till i insamlingen. I dag kan jag bara konstatera att det säkert hjälpte till att lindra de nödställda då men fortfarande svälter folk ihjäl ute i världen.
Har i alla fall i dag varit på youtube och tittat på klipp från konserterna och det är fortfarande lika bra särskilt U2 var suveräna och jag är så glad att jag fått uppleva dem live.

I kväll blir det däremot stillsammare. Ska till kyrkan och höra på Sonja Biskop och Harmonica kören.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar