Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

måndag 29 augusti 2011

Hemvård?


Vart är hemvården på väg?
Har besökt farmor idag och vi pratade om hur det är att bli gammal och få hjälp. Allt sedan hon började få hemhjälp har mer och mer dragits in. Inte får de byta gardiner eller tvätta fönster, torkar damm gör de inte eller torkar ur skåp. Nu har de bytt i sängarna, dammsugit och vädrat mattor, men nu är det också slut med det.
Vad behöver en gammal blind tant med om inte dessa saker?
Nu delar de medicin och kokar gröt och sånt och visst är det också bra men varför kan inte hjälpen vara individuell så att den faktiskt gör nån nytta.
Ska de sen handla eller droppa i ögonen blir det hutlösa summor åt en redan fattig pensionär som lägger mestadels av pengarna på mediciner och hyra.
Så nu har farmor ingen hjälp alls utan barnen hjälper så gott det går.
Inget ont om hemhjälparna för det är inte de som kommer med idiotiska lösningar, de gör säkert så gott de kan. Men vart är världen på väg kan man ju undra, hur blir det om jag får leva och bli gammal? Kommer vi bli skjutna som kråkor när vi sen mest är till förtret?
All ära åt de gamla, det är de som har trampat upp stigarna före oss och de ska behandlas med värdighet. (Dagens visdomsord)

Humöret tar de inte av farmor i första hand, voj hoho så jag skrattat i kväll. Hon är underbar min farmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar