Om mig

Mitt foto
En kvinna och vårdassistent i sina bästa år. Försöker sätta en guldkant på varje dag genom att vara kreativ, nyfiken och positiv. Vill tro att man kommer långt med det. Följ gärna med i min enkla vardag om du har tid och lust.

måndag 13 februari 2012

Chokladmuffins


Jag visste ju att jag skulle vara halvt död när jag kom hem i dag.
Det betyder inte att jag har ro att bara ligga på soffan och vifta med tårna utan började gräva i mina recept. Eftersom det är alla hjärtans dag i morgon tycker jag inte det passar att alla kakburkar gapar tomma. Choklad går ju alltid hem så därför blev det de beprövade muffinsen som bakats otaliga gånger hos oss.
Eftersom tankeverksamheten ligger nere för tillfället tänkte jag skriva av receptet åt er ifall ni känner er baksugna.

Chokladmuffins med gräddtopping

3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1,5 krm salt
3/4 dl kallt kaffe
150 g smör

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda ihop de torra ingredienserna.
Tillsätt mjölblandningen växelvis med kaffet och det avsvalnade smälta smöret i äggsmeten.
Fördela smeten i pappersformar.
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 10-15 minuter.
Garnera med grädde och eventuellt riven choklad.

Det här sista är ej nödvändigt, de är supergoda som bara vanliga muffins men vill man festa till det är grädden en höjdare.

Nu måste jag faktiskt släpa mej efter dammsugaren ett tag. Suck...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar